Slobodan Trajkovski
Slobodan Trajkovski

Σάββατο πρωί και ξεκινάμε για Σκόπια, καλεσμένοι του γενικού αντιπρόσωπου της Matador στην Ελλάδα, για να παρακολουθήσουμε μια ανάβαση του εθνικού πρωταθλήματος. Βέβαια με μικρό αγωνιστικό ενδιαφέρον, μιας και ο αγώνας είναι ο τελευταίος της χρονιάς και οι θέσεις έχουν κριθεί από τους προηγούμενους. Η ανάβαση είχε τόπο διεξαγωγής την πόλη Κότσανι, στα βορειοανατολικά της χώρας, μόλις 180χλμ από τα σύνορα.

Service park
Service park
Η διαδρομή είναι αρκετά ευχάριστη, στο μεγαλύτερο μέρος της, μιας και ο εθνικός είναι φτιαγμένος στα ευρωπαϊκά πρότυπα. Μετά από 3 περίπου ώρες ταξίδι φτάνουμε στο Κότσανι όπου μας περιμένει ο τοπικός αντιπρόσωπος της matador για να μας οδηγήσει στο service park. 24 συμμετοχές - 24 αυτοκίνητα παραταγμένα το ένα δίπλα στο άλλο και ανάμεσα τους, μια ευχάριστη έκπληξη, 3 ελληνικά. Μπαλντούνης με Ford Escort RS 2000, Μανωλόπουλος με Renault 5 turbo R, Αστρακάς με Peugeot 205 ανάμεσα σε yugo Ν και hobby (η δικιά μας Ε) και μερικά ακόμα, όπως το Opel Corsa της Βουλγάρας Stojanova ή το Honda Civic του Janakievski. Μερικές φωτογραφίες, κανα δυο γνωριμίες, και ξεκινάμε για το ξενοδοχείο. Από υποδομές δεν μπορώ να πω ότι ήταν κάτι το εξαιρετικό, αλλά για μια-δυο νύχτες υπομένονται. Αφήσαμε τα πράγματά μας, πλυθήκαμε λίγο, φάγαμε, ήπιαμε τα rex-bull μας (η... αντιγραφή) και φύγαμε για τα δοκιμαστικά.
 

3 άτομα σε μια στροφή
3 άτομα σε μια στροφή

Καθαρισμένες άκρες και λάστιχα
Καθαρισμένες άκρες και λάστιχα

Η ειδική του αγώνα είναι ένα αρκετά ανηφορικό αλλά γρήγορο κομμάτι, μήκους 7χλμ. Και αυτό που σου κεντρίζει αμέσως το ενδιαφέρον είναι η οργάνωση. Σε 7 χλμ υπήρχαν 14 σημεία με κριτές και στα μισά από αυτά υπήρχαν και ένας αστυνομικός και ένας πυροσβέστης. Και όλοι τους πλήρως εξοπλισμένοι. Ο δρόμος από την άλλη, μπορεί να ήταν 20ετίας, άλλα ήταν πολύ καλύτερος από ελληνικούς ενός χρόνου. Και επίσης, ένα μέτρο δεξιά και αριστερά αυτού τα χόρτα ήταν κομμένα, υπήρχαν στο μεγαλύτερο κομμάτι μπαριέρες και σε αρκετά σημεία είχαν τοποθετηθεί ελαστικά. Βλέποντας όλα αυτά, εύκολα συνειδητοποιείς ότι δεν βρίσκεσαι στην Ελλάδα. Βρήκαμε λοιπόν ένα ωραίο σημείο, και καθίσαμε να δούμε τα δοκιμαστικά. Προς μεγάλη μας έκπληξη, πρώτος πλοηγός στον αγώνα περνάει ένα περιπολικό. Περνάει και ο δεύτερος και περιμένουμε και τους αγωνιζόμενους. Την ηρεμία του βουνού κόβει ο ήχος ενός yugo N που πηγαίνει "πίτα" και με συμβατικά ελαστικά. Τρομερό πέρασμα, και πριν προλάβουμε να συνέλθουμε, έρχεται και ο δεύτερος και αυτός με τον ίδιο τρόπο. Σιγά-σιγά πέρασαν όλοι, με το yugo (hobby) του Slobodan Trajkovski να κάνει το θεαματικότερο και πιο οριακό πέρασμα και με μόνη απώλεια τον Μπαλντούνη, ο οποίος δεν εμφανίστηκε μιας και είχε πρόβλημα στον πίσω άξονα ενώ έκοψε και τον άξονα μετάδοσης στο... ζέσταμα! Γυρνώντας στο ξενοδοχείο, κάναμε μια στάση στο service park να μάθουμε τι απέγινε ο Μπαλντούνης, αλλά και για να συγχαρούμε τον Μανώλοπουλο για τον 1ο χρόνο που σημείωσε.
   
Απονομή με τσίπουρα και σαμπάνιες
Απονομή με τσίπουρα και σαμπάνιες
Βράδυ στο Κότσανι. Ο Ιβάν, πρόεδρος της διοργανώτριας λέσχης, μας προσκαλεί στην κορυφή του βουνού όπου θα γίνουν οι απονομές ενός cup. 1600μ υψόμετρο σε ένα καταφύγιο και η θερμοκρασία στους 15.5 βαθμούς. Το τσίπουρο που μας προσφέρουν είναι ιδανικό για μια τέτοια αλλαγή θερμοκρασίας, αλλά και το αγριογούρουνο, που λείωνει στο στόμα, άξιζε το δρόμο. Πίσω στη πόλη πάλι και το κέντρο σφύζει από ζωή. Παντού βλέπεις παρέες όλων των ηλικιών. Στα μπαρ δεν μπορείς να περάσεις, πόσο μάλλον να καθίσεις (Σάββατο βράδυ άλλωστε). Ευτυχώς για μας τα Σκόπια είναι μια ώρα πίσω, μιας και τα πάντα κλείνουν στις μια. Μετά όλοι συνωστίζονται στα ελάχιστα club της περιοχής. Κάτι που εμείς δεν ακολουθήσαμε. Ύπνος λοιπόν και πρωινό ξύπνημα.
   

πολύς ο κόσμος στην ειδική
Πολύς ο κόσμος στην ειδική

Μπαλντούνης
Μπαλντούνης

Κυριακή πρωί. Ξεκινάμε για τον αγώνα. Σήμερα όλοι είναι μάχιμοι και έτοιμοι να σπάσουν τα χρονόμετρα. Αργούμε λίγο και δυστυχώς ξεκινάμε με τα πόδια από τα pit. Η εκκίνηση θυμίζει κάτι από ακρόπολις. Πλέγματα, κατασκευή για το start, κριτές με την τέντα τους. Πολύς και ο κόσμος, κάτι που μας έλεγε ο Ιβάν αλλά εμείς δεν πιστεύαμε. Μιλούσε για 10-15 χιλιάδες κόσμο για 24 αυτοκίνητα. Και όμως, πιτσιρίκια με τα ποδήλατα, κοπέλες με τις φίλες τους, παππούδες, γιαγιάδες, από όλα έχει ο μπαξές. Ένας παρθένος αγώνας, κάτι που έχει εκλείψει από την Ελλάδα. Παίρνουμε θέσεις και περιμένουμε τους ήρωες με τα "φτερό στον άνεμο" αυτοκίνητα τους. Στην hobby το όριο είναι στα 600 κιλά. Αλλά περισσότερο περιμένουμε τους Έλληνες. Σήμερα είναι η σειρά του Μπαλντούνη. Δεν είναι τυχαίο ότι το αμάξι του κοσμούσε την αφίσα του αγώνα. Κάνει τον ταχύτερο χρόνο με μόλις 3:39,30. Στα αποτελέσματα μετράει ο καλύτερος χρόνος, επειδή είναι μεγάλη η ειδική. Πίσω του ακολουθεί ο Janakievski με το Civic με μια διαφορά 7 δευτερολέπτων και 3ος ο Μανωλόπουλος μόλις 56 εκατοστά πιο αργός. Πολύ καλά πήγε και ο Αστρακάς από τη Λαμία στην 7η θέση γενικής. Τελείωσε ο αγώνας και πίσω στο service park για την απονομή. Σαμπάνιες, κύπελα, αναμνηστικά δώρα, όλα εκεί. Ακόμα και ειδική απονομή για τα ελληνικά πληρώματα. Και μετά από αυτό ένα καλό φαγοπότι όπου για ακόμα μια φορά ήμασταν καλεσμένοι.
   
Οι Έλληνες
Οι Έλληνες

Και να σκεφτεί κανείς ότι για όλα αυτά δεν πληρώνεις τίποτα. Δωρεάν συμμετοχή, με τη διανυκτέρευση και τα κύπελλα σου, την σαμπάνια σου και το φαγητό σου και σημαντικότερο απ' όλα την ασφάλεια σου. Με τους υπεράριθμους κριτές, με τους αστυνομικούς, τους πυροσβέστες, τα νοσοκομειακά και τα φαρμακεία αυτοκινήτου (όπου αυτό είναι δυνατόν) ...
 

The author would like to thank the following people for their support in completion of this article. Nikola Pordanov and Vassilis Tsitsiklis, the Matador contacts in Skopje and Thessaloniki, for their invitation to the event. Ivan "the Horrible", head of the organization committee, for his valuable and much appreciated hosting during the race as well as all his team for a perfect organized event. Dejan Stefanovic for showing us around the racers, cars and teams. Finally the people of Kocani for getting us a fabulous nightlife.

R40 stickerYugo hobby μοτέρΣτα service